Zo doe ik het

Uitdaging 1

Slapen zonder smartphone

Vliegtuigmodus

Vliegtuigmodus zorgt ervoor dat je totaal onbereikbaar bent. Zo wordt de netwerkverbinding, bluetooth, mobiele internet en wifi uitgeschakeld.

  1. Veeg omlaag vanaf de bovenrand van je scherm. Het bedieningspaneel schuift omlaag.
  2. Tik op het vliegtuigicoon en tik eventueel op OK. Veeg zo nodig het bedieningspaneel weer omhoog.
  3. Je ontvangt nu geen meldingen, telefoons of berichten. Uitschakelen kan via dezelfde stappen.
  1. Ga naar je instellingen of open je bedieningspaneel (door met één vinger omhoog te vegen vanaf de onderkant van het scherm).
  2. Tik op het vliegtuigicoontje.
  3. Je ontvangt nu geen meldingen, telefoons of berichten. Uitschakelen kan via dezelfde stappen.

Niet storen modus

Met behulp van niet storen is het mogelijk om alle binnenkomende meldingen, berichten en telefoongesprekken te ontvangen zonder dat je toestel oplicht, geluid maakt of trilt.

  1. Veeg omlaag vanaf de bovenrand van je scherm. Het bedieningspaneel schuift omlaag.
  2. Tik op het niet storen-icoontje.
  3. Kies tussen alleen alarmen, alleen prioriteit of totale stilte.

Je kunt instellen dat ‘Niet storen’ automatisch wordt beëindigd na een uur, aan het eind van de dag, wanneer je een bepaalde locatie verlaat of na afloop van een afspraak in je agenda:

Tik op ‘Instellingen’ > ‘Niet storen’ en schakel ‘Gepland’ in. Stel vervolgens een tijd in.

Voor bepaalde meldingen kun je aangeven dat je ze altijd wilt ontvangen, ook als ‘Niet storen’ ingeschakeld is. Bijvoorbeeld voor berichten van je huisarts of andere zorgverleners:

Tik op ‘Instellingen’ > ‘Niet storen’ en stel ‘Sta oproepen toe van’ in.

  1. Ga naar je instellingen of open je bedieningspaneel (door met één vinger omhoog te vegen vanaf de onderkant van het scherm)
  2. Klik op het niet storen icoontje (maantje).
  3. Gesprekken en meldingen worden nu stilgehouden.
    Uitschakelen kan via dezelfde stappen.

Niet storen tijdens het rijden

Met de functie ‘niet storen tijdens het rijden’ is het mogelijk om alle meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, Berichten, telefoongesprekken, etc. te blokkeren tijdens het autorijden. Dit zorgt voor een hogere focus op het rijden en het verkeer.

Google lanceert automatische Niet Storen-modus tijdens het rijden

Vanaf iOS 11 kun je niet storen tijdens autorijden activeren en gebruiken, je krijgt dan geen meldingen te zien waneer je rijdt.

(Bijna) bedtijd

Bij deze functie dim je je display ’s avonds (of wordt je display zelfs compleet grijs) en zet je meldingen op stil totdat je wakker wordt.

Als niet storen tijdens bedtijd is ingeschakeld, wordt het toegangsscherm gedimd, worden gesprekken stilgehouden en worden meldingen in het berichtencentrum weergegeven totdat ‘Niet storen’ volgens schema wordt beëindigd. Je kunt ‘Niet storen’ ook instellen met een wekker in de Klok-app.

Vanaf iOS 11 kun je niet storen tijdens autorijden activeren en gebruiken, je krijgt dan geen meldingen te zien waneer je rijdt.

Bij de functie Bijna Bedtijd (winddown) van digitaal welzijn wordt het scherm compleet grijs zodra je op het punt staat om naar bed te gaan, en krijgt pas weer kleur zodra je opstaat. De tijden kun je naar wens aanpassen.

Nachtmodus

Dankzij de nachtmodus (Night Shift) kleurt het scherm van je smartphone minder blauw, wat in de avonduren beter is voor je ogen.

Hier lees je hoe je de nachtmodus in Android activeert.

Activeer je nachtmodus in iOS , zo kleurt je scherm minder blauw.

Uitdaging 2

“Smart” omgaan met apps

App verplaatsen

Soms wil je bepaalde apps bij elkaar zetten of apps naar je tweede scherm verplaatsen.

Om een app te verplaatsen tik je erop, houd je het icoontje vast en sleep je het naar de nieuwe locatie. Wil je een app op een andere pagina hebben, dan sleep je deze over de rand van je scherm.

Om een app te verplaatsen tik je erop, houd je het icoontje vast en sleep je het naar de nieuwe locatie. Wil je een app op een andere pagina hebben, dan sleep je deze over de rand van je scherm.

Map aanmaken

Veel apps kan je makkelijk organiseren in mappen.

  1. Tik op een app en houd deze vast.
  2. Sleep de app die u in een map wilt zetten, over een andere app.
  3. Zodra de apps over elkaar vallen, verschijnt er een map. Laat de app los
  4. De twee apps zitten nu samen in een map. Tik op ‘Mapnaam invoeren’, om de map een naam te geven.
  5. Vul de naam in en tik op Ger.

Als je bestaande apps aan de map wil toevoegen, sleep ze dan eenvoudigweg over de map.

  1. Tik op een app en houd deze vast.
  2. De apps gaan wiebelen.
  3.  Sleep de app die u in een map wilt zetten, over een andere app.
  4. Zodra de apps over elkaar vallen, verschijnt er een map. Laat de app los.
  5. De twee apps zitten nu samen in een map en deze map.

App verwijderen

Je kan losse apps verwijderen door er op de drukken en ze naar je prullemand te slepen. Ook via je instellingen kan je apps verwijderen.

Apps verwijderen of uitschakelen op Android-apparaten doe je zo.

Apps beheren, verplaatsen en verwijderen in IoS doe je zo.

Tijdslimieten

Door per app een tijdslimiet in te stellen, bepaal je voor jezelf (of voor bijvoorbeeld je kind) hoeveel tijd je aan een bepaalde app kan spenderen. Als je je tijdslimiet overschrijdt, kan deze app niet meer geopend worden.

Je kunt met dagelijkse app-timers limieten instellen voor hoe vaak je apps gebruikt. Wanneer je in de buurt van die zelf ingestelde limiet komt, krijg je eerst nog een waarschuwing, alvorens de app gepauzeerd wordt en je hem die dag niet langer kan gebruiken. Met de Digitaal Welzijn app stel je in dat je bepaalde (groepen) apps hooguit een uur per dag gebruikt. Vervolgens wordt de app op slot gegooid tot de volgende dag.

Met de applimieten van schermtijd in IOS 12 bepaal je per categorie of per app hoeveel tijd je aan een app per dag mag besteden. Je krijgt een notificatie als je bijna aan je limiet zit, waarna de app wordt gepauzeerd. Hier krijg je echter de mogelijkheid om de limiet te negeren voor 15 minuten of zelfs voor de rest van de dag.

En met apparaatvrije tijd bepaal je op welke momenten je je iPhone niet meer mag gebruiken. Lees hier hoe je de applimieten instelt.

App Blocker

Raak je snel afgeleid door meldingen, sociale media? Heel veel apps kunnen je helpen om je focus terug te krijgen en je productiviteit te verhogen.

Ontdek de 4 apps die je van je smartphoneverslaving afhelpen.

Raak je snel afgeleid door je iPhone en sociale media en ben je verslaafd aan YouTube-filmpjes kijken? Met deze apps voor Mac en iOS voorkom je dat.

Pomodoro Apps

‘Pomodoro’ apps wisselen vijfentwintig minuten ongestoord werken af met vijf minuten pauze. Tijdens je pauze komen je notificaties even binnen en heb je tijdelijk toegang tot bijvoorbeeld sociale media.

Ontdek 4 Pomodoro apps die je kan installeren op je Android toestel.

Ontdek de Pomodoro apps beschikbaar oor Mac en iOS.

Uitdaging 3

Meldingen in toom houden

Meldingen

Als je een nieuwe app installeert, krijg je vaak – maar niet altijd – de vraag of je meldingen wilt ontvangen. Bij sommige apps kom je er niet onderuit om één soort notificatie te krijgen, maar kun je overige meldingen wel uitschakelen. Ook zijn er apps die de meldingen automatisch versturen, bijvoorbeeld bij chatberichten of agendabeheer. Je kunt deze meldingen later wel uitschakelen of naar jouw voorkeuren instellen.

Om een app te verplaatsen tik je erop, houd je het icoontje vast en sleep je het naar de nieuwe locatie. Wil je een app op een andere pagina hebben, dan sleep je deze over de rand van je scherm.

Zo activeer je nachtmodug in Ios. https://www.iculture.nl/tips/nachtmodus-iphone-ipad-night-shift/

Vanaf iOS 11 kun je niet storen tijdens autorijden activeren en gebruiken, je krijgt dan geen meldingen te zien waneer je rijdt. https://www.appletips.nl/ios-niet-storen-tijdens-autorijden/

Bij de functie Bijna Bedtijd (winddown) van digitaal welizijn wordt het scherm compleet grijs zodra je op het punt staat om naar bed te gaan, en krijgt pas weer kleur zodra je opstaat. De tijden kun je naar wens aanpassen.
https://www.androidplanet.nl/nieuws/digital-wellbeing-review/#functies

Facebook meldingen

Je kunt meldingen in Facebook niet helemaal uitschakelen, maar je kunt in je instellingen wel kiezen waarover en hoe je meldingen krijgt.

Om een app te verplaatsen tik je erop, houd je het icoontje vast en sleep je het naar de nieuwe locatie. Wil je een app op een andere pagina hebben, dan sleep je deze over de rand van je scherm.

Zo activeer je nachtmodug in Ios. https://www.iculture.nl/tips/nachtmodus-iphone-ipad-night-shift/

Vanaf iOS 11 kun je niet storen tijdens autorijden activeren en gebruiken, je krijgt dan geen meldingen te zien waneer je rijdt. https://www.appletips.nl/ios-niet-storen-tijdens-autorijden/

Bij de functie Bijna Bedtijd (winddown) van digitaal welizijn wordt het scherm compleet grijs zodra je op het punt staat om naar bed te gaan, en krijgt pas weer kleur zodra je opstaat. De tijden kun je naar wens aanpassen.
https://www.androidplanet.nl/nieuws/digital-wellbeing-review/#functies

Leesbewijzen Whatsapp groepen

Zit je in een WhatsApp-groep, dan krijg je van elk nieuw bericht automatisch een melding. Je kan ook deze meldingen uitschakelen.

Om een app te verplaatsen tik je erop, houd je het icoontje vast en sleep je het naar de nieuwe locatie. Wil je een app op een andere pagina hebben, dan sleep je deze over de rand van je scherm.

Zo activeer je nachtmodug in Ios. https://www.iculture.nl/tips/nachtmodus-iphone-ipad-night-shift/

Vanaf iOS 11 kun je niet storen tijdens autorijden activeren en gebruiken, je krijgt dan geen meldingen te zien waneer je rijdt. https://www.appletips.nl/ios-niet-storen-tijdens-autorijden/

Bij de functie Bijna Bedtijd (winddown) van digitaal welizijn wordt het scherm compleet grijs zodra je op het punt staat om naar bed te gaan, en krijgt pas weer kleur zodra je opstaat. De tijden kun je naar wens aanpassen.
https://www.androidplanet.nl/nieuws/digital-wellbeing-review/#functies

Instagram activiteitsstatus

Met de nieuwste versie van Instagram zie je direct wanneer je vrienden voor het laatst online waren. De functie is automatisch voor iedereen ingeschakeld, maar uitzetten is gelukkig zo gepiept.

Om een app te verplaatsen tik je erop, houd je het icoontje vast en sleep je het naar de nieuwe locatie. Wil je een app op een andere pagina hebben, dan sleep je deze over de rand van je scherm.

Zo activeer je nachtmodug in Ios. https://www.iculture.nl/tips/nachtmodus-iphone-ipad-night-shift/

Vanaf iOS 11 kun je niet storen tijdens autorijden activeren en gebruiken, je krijgt dan geen meldingen te zien waneer je rijdt. https://www.appletips.nl/ios-niet-storen-tijdens-autorijden/

Bij de functie Bijna Bedtijd (winddown) van digitaal welizijn wordt het scherm compleet grijs zodra je op het punt staat om naar bed te gaan, en krijgt pas weer kleur zodra je opstaat. De tijden kun je naar wens aanpassen.
https://www.androidplanet.nl/nieuws/digital-wellbeing-review/#functies

Laatst gezien status in Whatsapp

Wil je niet dat je contactpersonen kunnen zien wanneer jij voor het laatst online was in WhatsApp? De Laatst gezien-functie is eenvoudig uit te schakelen.

Om een app te verplaatsen tik je erop, houd je het icoontje vast en sleep je het naar de nieuwe locatie. Wil je een app op een andere pagina hebben, dan sleep je deze over de rand van je scherm.

Zo activeer je nachtmodug in Ios. https://www.iculture.nl/tips/nachtmodus-iphone-ipad-night-shift/

Vanaf iOS 11 kun je niet storen tijdens autorijden activeren en gebruiken, je krijgt dan geen meldingen te zien waneer je rijdt. https://www.appletips.nl/ios-niet-storen-tijdens-autorijden/

Bij de functie Bijna Bedtijd (winddown) van digitaal welizijn wordt het scherm compleet grijs zodra je op het punt staat om naar bed te gaan, en krijgt pas weer kleur zodra je opstaat. De tijden kun je naar wens aanpassen.
https://www.androidplanet.nl/nieuws/digital-wellbeing-review/#functies

Meldingen Whatsapp

WhatsApp heeft recent notificatiekanalen toegevoegd. Op deze manier kan je pushberichten aanpassen op maat en krijg je meer controle over de talloze berichtjes die om je aandacht vragen. Pas notificaties aan voor groepsberichten of zet de voorvertoning uit of kies andere opties.

Om een app te verplaatsen tik je erop, houd je het icoontje vast en sleep je het naar de nieuwe locatie. Wil je een app op een andere pagina hebben, dan sleep je deze over de rand van je scherm.

Zo activeer je nachtmodug in Ios. https://www.iculture.nl/tips/nachtmodus-iphone-ipad-night-shift/

Vanaf iOS 11 kun je niet storen tijdens autorijden activeren en gebruiken, je krijgt dan geen meldingen te zien waneer je rijdt. https://www.appletips.nl/ios-niet-storen-tijdens-autorijden/

Bij de functie Bijna Bedtijd (winddown) van digitaal welizijn wordt het scherm compleet grijs zodra je op het punt staat om naar bed te gaan, en krijgt pas weer kleur zodra je opstaat. De tijden kun je naar wens aanpassen.
https://www.androidplanet.nl/nieuws/digital-wellbeing-review/#functies

Automatische nieuwsfeeds en updates

WhatsApp heeft recent notificatiekanalen toegevoegd. Op deze manier kan je pushberichten aanpassen op maat en krijg je meer controle over de talloze berichtjes die om je aandacht vragen. Pas notificaties aan voor groepsberichten of zet de voorvertoning uit of kies andere opties.

Om een app te verplaatsen tik je erop, houd je het icoontje vast en sleep je het naar de nieuwe locatie. Wil je een app op een andere pagina hebben, dan sleep je deze over de rand van je scherm.

Zo activeer je nachtmodug in Ios. https://www.iculture.nl/tips/nachtmodus-iphone-ipad-night-shift/

Vanaf iOS 11 kun je niet storen tijdens autorijden activeren en gebruiken, je krijgt dan geen meldingen te zien waneer je rijdt. https://www.appletips.nl/ios-niet-storen-tijdens-autorijden/

Bij de functie Bijna Bedtijd (winddown) van digitaal welizijn wordt het scherm compleet grijs zodra je op het punt staat om naar bed te gaan, en krijgt pas weer kleur zodra je opstaat. De tijden kun je naar wens aanpassen.
https://www.androidplanet.nl/nieuws/digital-wellbeing-review/#functies